Friday, September 11, 2009

Al fatihah buat Allahyarham Nor Azhar Ramli...

Pada ahad lepas (6th Sept .. 16 ramadhan ) aku terima phone called dari isni.. cakap paat jatuh laut masa nak pergi laut tangkap udang.. gulp..rasa cam xpercaya je.. isni cakap nak info lebih tanya k.nana.. aku tak pikir panjang, terus called k nana tanya..dia cakap online je.. sure bebudak arau ada leave offline message..terus on pc n check it out.. huhu.. rasa memang susah nak percaya musibah begitu menimpa kawan yang memang dikenali dengan sikap yang pendiam, rendah diri dan tak pernah menolak jika ada yang memerlukan bantuan.. walaupon aku tahu sejak dari sekolah lagi arwah memang selalu turun ke laut jika ada kelapangan.. its juz so unbelieveable..!

petang tue ketum called ajak pergi ziarah rumah paat.. aku called mak tanya, dapat green light xcita banyak, malam tue juga gerak ke penang.. sampai rumah keluarga dia, geng2 arau still ada, xbalek lagi.. semua tunggu kami sampai.. aku n ana terus ke dalam jumpa mak n ahli keluarga dia.. sedih aku dengar cerita mak n kakak sepupu dia.. tapi aku tahan n banyak mendengar dari bercakap.. aku xnak nangis.. kalau aku sebagai sorang kawan pon dah cukup terasa dengan musibah tue, bayangkan ahli keluarga dia..

day 2:
mak paat dah macam redho akan kehilangan dia.. tapi aku tetap mengharap miracle will happen.. mak dia mintak meja makan di dapur di ubah ke tepi.. "senang nanti nak letak kat sini" katanya.. aku sayu, sebak..xmampu nak balas apa..aku tahan.. lepas tue dia masuk bilik kua dengan 3kain batik lepas.. tanya pada kami yang ada di situ.. " nak guna kain batik lepas kan..cukup x 3?" aku tahankan aje diri.. xmampu nak kata apa.. mak paat sangat tabah.. dia cuba hiburkan diri dengan layan kanak2 yang ada.. ketawa dengan teletah mereka.. tapi aku dapat rasakan tawa tue xgembira.. itu tawa menutup hati yang rundung.. tapi aku xmampu nak buat apa2.. aku call mak ceritakan perkembangan semasa.. mak suruh message along inform memandangkan along kt pulau..
kami ke pantai.. melihat usaha mencari paat.. tapi kami hanya mampu melihat.. xdapat menolong.. hanya fatihah n yasin dapat diberikan.. kami masih mengharap keajaiban..
mak paat tanya lagi.. kali ini procedure bayaran ptptn n kereta paat.. setahu aku bayaran ptptn tetap kena bayar oleh penjamin.. tapi aku xsanggup nak cakap.. ana cadangkan adik paat ke ptptn tanyakan procedure.. pasal kereta paat, ketum cakap dia akan cuba tanyakan lepas balek nanti.. mak paat sangat kuat.. cekal terima musibah yang melanda.. adik paat beli metro, mak dia mintak kami bacakan berita tue.. masa tue air mata dia mengalir deras.. tapi masih tenang..xsanggup aku tengok..
mak ayah paat mintak kami tunggu sampai petang..sampai pencarian diberhentikan petang tue.. kami xsanggup nak menolak..
" tunggu ja la sampai petang satgi..lepas bukak balekla.. bukannya ampa makan banyak pon..cam paatla dah besa tahaq perot..xreti makan"..lemah aku bila mak paat cakap camtue..
petang tue dalam lepas asar kami ke pantai lagi.. masih tiada perkhabaran positif..singgah bazaar ramadhan membeli juadah berbuka.. kami xnak menyusahkan keluarga dia.. balek prepare tok berbuka..
"nanti datanglah lagi..walaupon paat xdak, tapi insyaAllah makcik cam kawan2 dia..tolong maafkan salah silap dia..halalkan semua.. kalau dia ada berhutang bagitaw dengan makcik.." pesanan mak paat sebelum kami pulang..

day 3:
pagi tue sampai opis terus aku on ym.. xnak miss latest info. dalam pukul 10lebih kami dapat berita ada mayat ditemui..tapi belum dapat disahkan samada paat atau tak.. lepas bedah siasat petang tue.. 70% pengesahan mempunyai persamaan dengan paat.. adik wan ke hospital buat pengecaman kali ke2.. base on bentuk gg n kuku.. jenazah dibawa pulang n dikebumikan lepas berbuka atas permintaan mak paat yang ingin jenazah disegerakan..
kimi n kengkawan opis bergegas ke penang lepas dapat berita tue.. tapi xsempat melihat arwah buat kali terakhir..

takziah kepada keluarga allahyarham.. semoga rohnya dicucuri rahmat.. Al-fatihah.


Allahyarham.. during our visit to celcom.

6 comments:

Unknown said...

thank sbb tulis dgn dtail..walaupun 2 semester 1 klas dgn arwah..sdh ckup utk knal arwah...semoga rohnya d tempatkan d tempat org2 yg mulia...amin..

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

Al-Fatihah.. Semoga arwah ditempatkan bersama golongan orang-orang yan beriman.. Aminnn

Sebaknya baca cerita ni.. Sampai tak tau nak cakap apa..
......

Takziah buat keluar arwah.. =(

Anonymous said...

AL-Fatihah wat arwah(paat).
Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan org2 yg beriman..Aminn...
aisyah cs225

Anonymous said...

yusma...
sedihhnyerr aisya dgr psl brite ni..aya inform psl ni..taw2 pon t'lmbt sikit..paat mmg kwn yg baik..sempat knl 3sem 1 kelas ngn arwah.
lg 1....
rs2 nyer urusan PTPTN xperlu byr..even skalipon penjamin..
keluarga arwah xperlu risau...dun wori..
aisyah cs225..

yusma said...

sya: betol ek? sbb dolu pnh ade kes yg cenggini.. keluarga kne tanggung.huhu..

Adamheidi said...

yup..btol fae..PTPTN Kira halal n Ucap Takziah uat keluarga arwah..segala urusan PTPTN dh pon sy setlekan..